القائمة الرئيسية

الصفحات

الفرق بين الزجاج الدبل جلاس والزجاج السنجل

عند الاتفاق على تصنيع شبابيك وابواب الوميتال يذهب العميل الى مكان تصنيع الالوميتال للابواب والشبابيك لمعاينة الخامات على الطبيعة ومعرفة الفرق بين كل نوع واختيار مواصفات الاعمال المطلوبة، ونجد ان انواع قطاعات الالوميتال كثيرة ولكل قطاع اكثر من مواصفات ومن بين مواصفات اعمال الالوميتال هو الزجاج فيه زجاج دبل وزجاج سنجل.


ايهما افضل زجاج دبل ام زجاج سنجل



اولا الزجاج الدبل جلاس

هو عبارة عن طبقتين من الزجاج سمك كل طبقة 6 ملى وبينهم فراغ ويتم تركيب اسبسر فى حواف الزجاج لتقفيل الطبقتين على بعض وبينهم فراغ للاسبسر ليصبح سمك طبقتين الزجاج + الاسبسر هو 18 ملى ويتم تقفيل الطبقتين جيدا بحيث لايتم تسريب هواء بين الطبقتين ثم يتم حقن الزجاج بغاز ارجوان، وفائدة الغاز هى الاحتفاظ بالحرارة وكتم الصوت، ويمكن تركيب اكسسوار جورجيا داخل طبقتين الزجاج ليعطى شكل ديكور فى الشباك او الباب كما بالصور التالية.








ثانيا الزجاج السنجل

هو عبارة عن طبقة واحدة من الزجاج غالبا بتكون سمك 6 ملى من اى نوع زجاج سواء زجاج عاكس او مصنفر ثلجى او زجاج ديكور والزجاج السنجل الاكثر انتشار فى مصر نظرا لانخفاض تكاليف اعمال الالوميتال بالزجاج السنجل.


ايهما افضل زجاج دبل محقون ام زجاج سنجل

زجاج دبل مميزاته انه يحفظ الحرارة اذا كان محقون اما اذا كان بدون حقن فليس له قيمة كما يكتم الصوت بنسبة 20% عن الزجاج السنجل ويزيد فى تكلفة سعر متر الشباك او الباب بحوالى 200 جنيه عن الزجاج السنجل.

اما زجاج سنجل فلا يختلف كثيرا اذا تم التركيب بشكل سليم


كم تكلفة تركيب زجاج دبل محقون فى شباك الومنتال

سعر شباك الوميتال زجاج دبل

فى حالة طلب زجاج دبل يتم زيادة 200 جنيه فى سعر المتر، وزيادة 50 جنيه اخرى فى حالة طلب اكسسوار جورجيا.


شاهد تركيب شبابيك وابواب الوميتال زجاج دبل قطاع بى اس







© copyright 2019 – جميع الحقوق محفوظة

ورشة الوميتال الرحمه باسيوط
معرض بيع الوميتال اسيوط
.

اسيوط ـ المعلمين ـ بجوار محطه الصرف 01289910677

تعليقات